Jakich mamy dokonać wyliczeń składki na PPE w odniesieniu do pracownika, z którym zawarliśmy dodatkową umowę zlecenia z miesięcznym wynagrodzeniem w wysokości 2000 zł? Czy od tego wynagrodzenia należy również odprowadzić składkę podstawową na PPE?
Zgodnie z art. 9 ust 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych pracownik, z którym pracodawca zawarł dodatkowo umowę zlecenia jest objęty ubezpieczeniami społecznymi zarówno z tytułu umowy o pracę, jak i z tytułu zlecenia, na takich samych zasadach jak w przypadku umowy o pracę, tj. obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym, chorobowemu i wypadkowemu.
W takim wypadku, również z tytułu umowy zlecenia należy opłacać obowiązkowo wszystkie składki na ubezpieczenia społeczne, których podstawę naliczenia stanowi wysokość wynagrodzenia przysługującego pracownikowi z tytułu umowy zlecenia. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla tego pracownika stanowi łączny przychód, uzyskiwany z umowy o pracę oraz z umowy zlecenia. Tym samym, odpowiadając na pytanie, należy wskazać, iż od wynagrodzenia z tytułu dodatkowej umowy zlecenia z własnym pracownikiem również należy naliczyć i odprowadzić składkę do PPE.
Autor: Anna Wijkowska, radca prawny w Kancelarii Prawa Pracy "Wojewódka i Wspólnicy" Sp.k.
Stan prawny: 7 maja 2014 r.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych; Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych